Influencers! Gebruik je account alsjeblieft niet voor de tabaksindustrie
Marketinggeweld
Er gaat geen week voorbij of een journalist (al dan niet in opleiding) stuurt mij een verzoek voor een interview. Het is bijna altijd min of meer spoed. Morgen of overmorgen moet de opdracht af zijn, vaak met een video opname erbij. Ik zeg altijd ja. “Madame Oui” noemt mijn lief mij.
Waarom ik dat doe?
Met Rookpreventiejeugd.nl werken we al jaren zonder budget voor “public relations (pr) en marketing”. We hebben geen kantoor noch secretaresse. We willen ons immers het liefst zo snel mogelijk overbodig maken. De pr doen we dus zelf en daarom ben ik alle journalisten en hun opdrachtgevers eeuwig dankbaar dat ze ons zo een groot gratis podium geven.
Rookvrije generatie
Dankzij al die journalisten, die onze strijd tegen de tabaksindustrie indirect steunen, zijn we gekomen op het punt waar we nu zijn. Een tipping point in de strijd tegen de tabaksindustrie: een meerderheid van de samenleving is vóór een rookvrije generatie: dat wil dus zeggen dat alle kinderen nu geboren nooit meer sigaretten zullen gaan roken.
Ook ben ik de sociale media dankbaar: dankzij hen heb ik een zo groot bereik dat ik maar liefst twee keer Vrouw van het Jaar in de Media ben geworden.
Nu heeft een mediabedrijf een paar krachtige filmpjes gemaakt die gepost worden op Tik Tok. En die hebben al ruim 1,5 miljoen views opgeleverd. Van aangrijpende nabestaanden van tabaksslachtoffers – oud-PvdA-voorzitter Hans Spekman die vertelt over zijn zusjes die overleden aan longkanker tot mijn nichtje die 18 jaar was toen haar moeder overleed. Deze filmpjes zijn de opmaat naar een nabestaandenbeweging SickofSmoking.nl die het stokje weer gaat oppakken van onze strafzaak. Uit de VS werd ik gebeld hoe ik met welk budget zoveel views kon krijgen…..
Influencers
Maar wat er gebeurt op Tik Tok en Instagram door betaalde influencers wereldwijd is met geen pen te beschrijven: zij worden zorgvuldig geselecteerd door de tabaksindustrie: ben je aantrekkelijk, heb je meerdere hobby’s in je profiel , dan word je gericht benaderd. Als je interesse hebt krijg je een opleiding in fotografie en leer je wanneer en hoe je met welke hashtags (#) moet posten. Tegen dit marketinggeweld kan niemand op. VWS niet, het KWF niet, het Longfonds niet en de Hartstichting niet. En ik al helemaal niet. Overigens is tabaksreclame verboden. Ouders zien niet dat hun kinderen overvoerd worden met tabaksreclame op media zoals in games, familiefilms, Formule 1, festivals en social media…
Er zijn nieuwe producten op de markt waarvan de tabaksindustrie wil dat elk kind ze kent, ze gaat proberen en dan blijft gebruiken. Probeer het niet uit want 2 van de 3 jongeren die zo’n nicotine bom probeert wordt een dagelijkse roker. En deze nieuwe producten zijn de gegarandeerde opmaat naar het gewone roken.
Verwoestend
Dus lieve influencers: jullie maken de wereld vaak een beetje mooier, help ons dan ook in de strijd tegen deze verwoestende tabaksverslaving en werk niet voor de tabaksindustrie.
En om terug te komen op onze aanstaande journalisten… De meest voorkomende vraag waarover zij mij willen interviewen – je raadt het al – gaat over de nieuwe producten van de tabaksindustrie. Precies: reclame werkt!
Een meerderheid van de samenleving is vóór een rookvrije generatie: dat wil dus zeggen dat alle kinderen nu geboren nooit meer sigaretten zullen gaan roken.