
Kapster Renée Kuipers – Foto: Emily Velten
Renée Kuipers ( 24), filiaalmanager kapperszaak, heeft acht weken thuis gezeten, is dolblij dat ze weer mag gaan werken. Haar vaste klanten staan te trappelen voor de deur.
Uw zaak mag weer open, blij?
‘Enorm. Ik zit negen jaar in het vak en deze zaak, waarvan ik nu twee jaar filiaalmanager ben, voelt als m’n kindje. Direct nadat Mark Rutte op tv gezegd had dat de kapperszaken weer open mogen, ben ik gaan bellen, tot één uur ’s nachts. De dag erna ook weer, van half acht ’s ochtends tot negen uur ’s avonds. Toen had ik alle klanten, die ik had moeten afzeggen, aan de lijn gehad, 120 mensen. Ik heb nu weer tachtig afspraken staan, de eerste drie weken zitten we goed vol. De eerste week hebben we een extra kracht erbij om de achterstanden te kunnen wegwerken, daarna gaan we met z’n tweeën verder, onze normale bezetting.’
Hoe zagen uw dagen er de afgelopen tijd uit?
‘Ik heb zeker niet stil gezeten. Eerst hebben we de zaak gepoetst, een echte ouderwetse schoonmaakbeurt. Verder waren er vrijwel dagelijks digitale cursussen van onze kappersbond en het merk, waarmee wij werken. Ook maakten we zogenaamde verfkits, dat zijn tasjes met een op maat gemaakt verfmengsel en een kwast, waarmee klanten zelf hun uitgroei konden wegwerken. Daar was best veel vraag naar. Ik ben heel benieuwd om daar straks de resultaten van te zien.
Soms vroegen klanten of ik ze stiekem thuis wilde komen kappen, dat heb ik geweigerd, daar staan boetes van 4.000 euro op.
Voor de rest was ik veel thuis, waar ik in de tuin gewerkt heb. Omdat ik een fervente sportschoolbezoekster ben, heb ik veel hard gelopen, over de hei. Helaas mag de sportschool nog niet open, dat schijnt pas in september te gebeuren. Het nieuws en de berichten van onze kappersbond volgde ik op de voet. Ook was er veel overleg met mijn baas, die drie bedrijven heeft, twee in Twente en een in het Gooi, van die laatste ben ik de manager. Van mijn klanten heb ik heel veel aardige reacties gehad, ze vertelden me allemaal hoe erg ze me misten. Sommigen vroegen of ik ze stiekem bij hen thuis wilde komen kappen, maar dat heb ik geweigerd, daar staan boetes van 4.000 euro op’.
Hoe gaat het er vanaf nu aan toe in uw zaak?
‘Normaal is de zaak op maandag, donderdagochtend en zaterdagmiddag gesloten, maar dat zal de komende tijd niet het geval zijn. We zullen nu alle dagen van de week open zijn, om te beginnen a.s. maandagochtend om negen uur. Die dag staan er zeventien klanten ingepland, zes mannen en elf vrouwen, de mannen voor een knipbeurt, de vrouwen voor een uitgebreide behandeling, met verven en stylen erbij. Knippen kost een half uur, een uitgebreide beurt ruim twee uur. Mensen komen allemaal op afspraak, zodat er geen wachtenden in de zaak zitten. We hebben negen stoelen, waarvan er maar vier tegelijk gebruikt mogen worden.
We hebben faceshields, als een klant wil dat we die voor doen, doen we dat, hoewel het beroerd werken is achter zo’n ding.
Mondkapjes zijn niet verplicht gesteld. Dat is lastig, wat doe je daarmee? We hebben ze wel in de zaak liggen, als klanten er prijs op stellen, doen we ze om. We hebben zelfs faceshields, als een klant wil dat we die voor doen, doen we dat, hoewel het beroerd werken is achter zo’n ding. Als klanten zelf een mondkapje willen dragen, prima. Handschoenen gebruiken we sowieso en er zijn wegwerp-kapmantels. De WC is wel open, die kun je echt niet sluiten, maar we hopen dat klanten er zo weinig mogelijk gebruik van maken. Als ze dat wél doen, moeten we hem daarna schoonmaken. Verder staat overal desinfecteer-gel. Ik zou het trouwens best fijn vinden als ik getest zou kunnen worden, want wij zien heel veel verschillende mensen in ons werk.’
Zijn klanten van alle leeftijden welkom?
‘Ja hoor, wij doen niet aan leeftijds-discriminatie. Wèl vragen we bij het maken van de afspraak of men gezond is. Het is ieders verantwoordelijkheid daar eerlijk op te antwoorden, wij gaan geen politie-agentje spelen.’
Wat betekent deze crisis financieel voor u?
De inkomsten waren twee maanden vrijwel nul. Mijn baas heeft een overheidsvergoeding aangevraagd. Voor mijzelf betekent het -nog- niets, ik ben, net als mijn collega, in vaste dienst, wij worden volledig doorbetaald. Wij gaan trouwens geen hogere prijzen vragen, bij ons betaal je evenveel als vóór de coronacrisis’.
U had net een nieuwe relatie, hoe ging dat?
‘M’n vriend en ik kenden elkaar net een maand toen de corona-crisis losbarstte, we woonden nog niet samen. Wat doe je dan? Eigenlijk mocht het niet, maar we zagen en zien elkaar heel vaak. Je leert elkaar in zo’n tijd wel heel goed kennen. En ja hoor, het gaat prima tussen ons.’
Wat doet u zelf als eerste na de lockdown?
‘Heel hard werken en zodra het kan een terrasje pakken’
Cisca Dresselhuys
PS…
Allemaal weer blond de deur uit
- 12 mei: Twee dagen keihard werken zitten er op voor kapster Renée Kuipers. Ze was super zenuwachtig hoe het allemaal zou gaan met al die nieuwe corona-regels, maar het is haar erg meegevallen. Ze heeft een paar fijne dagen achter de rug, waarop zij en haar twee collega’s zo’n 35 klanten hebben gehad, zelf behandelde ze 15 vrouwen en 9 mannen. Bij de vrouwen ging het vooral om het wegwerken van grijze en zwarte uitgroei (‘ze gingen allemaal weer mooi blond de zaak uit’), de mannen hoefden alleen maar geknipt. Er kwamen vooral jonge klanten, rond de 30, 35 jaar, ouderen durfden de gang naar de kapper klaarblijkelijk nog niet aan. ‘Iedereen werkte goed mee en was heel ontspannen, wat mij erg goed deed’. Niemand droeg een mondkapje. ‘Ik had er wel een stel liggen, als mensen erom gevraagd hadden had ik er een omgedaan, maar niemand stelde er prijs op. Zelf droegen de klanten ook geen kapje’. Er komen nog een stel erg drukke dagen aan, maar ze heeft er zin in. ‘Eindelijk weer lekker aan het werk. Ik ben ‘s avonds doodmoe, maar heb wel een erg voldaan gevoel.’